dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
gigantisme
Ook: Champions League-effect. Titel van een in 2019 verschenen ... >>
 Vandaag 17-05-2024
21850 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 middeninkomen
2 default risk
3 nullijn
4 Dogs of the Dow
5 primair begrotingssaldo
 Thema's
 Recent verbeterd
17-05FBA
17-05Foreign Banker's Assoc...
17-05hypotheekfraude
17-05zero sum game
17-05Algemene Rekenkamer
17-05houdbaarheidssaldo
17-05krappe arbeidsmarkt
17-05herverdeling van inkom...
17-05nivellering
16-05welvaartsladder
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6excasso
7reconciliatie
8arm's length-beginsel
9negatief eigen vermogen
10R-squared
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

principaal-agenttheorie


Ook: lastgever-agenttheorie.
Een theorie die verklaart hoe het beste relaties tussen twee groepen - de principaal ('the principal') en zijn agent - georganiseerd kunnen worden (Eisenhardt, 1985).

Onder een principaal wordt de persoon of instantie verstaan die iets van een ander verwacht c.q. die bepaalt wat er gedaan moet worden; de agent moet zorgen voor de uitvoering.

Voor 'principaal' zouden we ook 'de aandeelhouder(s) kunnen lezen, en voor 'agent' het bestuur c.q. management van een onderneming. De agency theorie wordt gebruikt om de relatie tussen de 'principal' (bijvoorbeeld de aandeelhouder) en zijn 'agent' (het management van een onderneming) te beschrijven en hoe de aandeelhouders ervoor kunnen zorgen dat het management de waarde van de onderneming maximaliseert.

De theorie stelt dat er in het geval van informatie-asymmetrie en onzekerheid - waarvan ook sprake is bij ondernemen en ondernemingen - twee problemen optreden, namelijk 'averechtse selectie' en 'moral hazard' (moreel risico).

In de beleggingsleer wordt in dit verband ook vaak het voorbeeld aangehaald dat een onderneming overtollige middelen eerder aanwendt voor inkoop van eigen aandelen dan voor een uitkering van dividend in het geval dat het management een aan de aandelenkoers gekoppelde beloning heeft.
Aangenomen wordt dan dat inkoop van eigen aandelen tot een grotere koersstijging leidt dan het uitkeren van een (eenmalig) hoger dividend.

Engels: agency theory, principal-agent theory.


Zie ook: contracttheorie, agent, agentuurovereenkomst, shareholder value benadering, averechtse selectie, moral hazard.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter P.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet